Mozgás
Formula Student elektromos autó Győrből
Idén jelentette be az Arrabona Racing Team, hogy – követve az autóipar és a Formula Student-versenysorozat trendjeit – a belső égésű motort villamos hajtásra cseréli.
A csapat azóta elkészítette az új korszak első autóját, amit nemrégiben a nagyközönségnek is bemutatott. Az ART_12 névre keresztelt modell első hivatalos megmérettetésére augusztusban kerül sor Horvátországban.
A szokásosnál is nagyobb érdeklődés előzte meg a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata, az Arrabona Racing Team (ART) idei rollout – azaz az új járművet bemutató – rendezvényét, ugyanis az első olyan autójukat leplezték le, amelyben akkumulátor szolgáltatja az energiát. A várakozás a váltás miatti kíváncsiságnak volt köszönhető: vajon a 2024-es magyar verseny győztese milyen konstrukcióval debütál az elektromos kategóriában?
A tavalyi FS East-győzelem történelmi pillanat, a magyar felsőoktatásban is páratlan siker volt, egyben egy korszak méltó lezárása. Az ART_12 műszaki részleteiről Frech Mátyás konstrukciós vezető elmondat:
„Idén tiszta lappal kezdtük a tervezést, semmilyen korábbi konstrukció nem korlátozott minket. A hajtásrendszerünkben teljesen új technológiát alkalmazunk. Az akkumulátorcsomag a szabályok szerinti maximális 600 voltos rendszerfeszültséget biztosítja, a hengercellás megoldás pedig a lehető legnagyobb üzembiztonságot adja. A rendszert szándékosan túlméreteztük, hogy ki tudjuk tapasztalni a határainkat a tesztek során, így a jövőben itt még lesznek karcsúsítási lehetőségeink”.
A DTI által biztosított szilícium-karbid alapú inverterek akár 98 százalék feletti hatásfokkal is képesek működni. Míg korábban hátsókerék-meghajtású volt az autó, most lehetőség nyílik arra, hogy minden kereket külön motor hajtson, ami sokkal finomabb manőverezést tesz lehetővé. Mivel a szabályzat 80 kilowatt maximális teljesítményt enged, a sebesség fokozásához a leszorító erőt kellett növelni. Ezt az aerodinamikai csomag biztosítja: miután a korábban a belső égésű motorhoz tervezett hűtőrendszer méretét drasztikusan csökkenthették, így új oldalcsatornával és – eddig nem látott újításként – oldalszárnnyal egészült ki az autó. Szintén fontos, hogy a jármű tömege kisebb lett, amit karbon kompozit karosszériával értek el.
„Első elektromos autóhoz képest nagy dobásnak tartom az új modellt, a jármű az egész mezőnyben egyedinek számít. Olyan újításokat valósított meg a csapat, amiket nemcsak az eddigi ART-autókban nem láttunk, de más csapatoknál sem. Nagy potenciál van benne, még sokat lehet fejleszteni rajta a következő években”
– vélekedett Baráth Márton, a csapat korábbi tagja, az Audi Hungaria Zrt. munkatársa. Hozzátette: az üzembiztonság szempontjából előnyei és hátrányai is vannak a villamos hajtásnak.
„A kevesebb mozgó alkatrész miatt kisebb az esélye, hogy elszakad egy cső vagy szivárgás történik, emellett nincs akkora rezgés, és kevésbé sérülékeny a hűtőrendszer. Ugyanakkor egy elektromos szabályozó rendkívül érzékeny, ha bármilyen érték megszalad, azonnal letilt a rendszer, ami pillanatnyi vagy teljes megállást okozhat”
– hangsúlyozta.
Miután az FS East szervezői bejelentették, hogy az idei esemény elmarad, a csapat Horvátországban, az augusztusi FS Alpe Adria versenyen áll először rajthoz, addig pedig rengeteget tesztelnek.
További friss híreket talál az instant.co.hu főoldalán! Kövesse a technológiai híreket és csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
